Dinsdag avond 12 maart was het zover. De introductie van de AED bij DSO. Een grote groep belangstellenden was naar het Thuishonk gekomen om de AED van dichtbij te zien en naar een uitleg over dit apparaat te luisteren.

De avond werd geopend door Marianne Posthumus, namens de werkgroep AED. Zij heette de aanwezigen van harte welkom en vertelde kort hoe de keuze voor deze AED tot stand is gekomen. Verder lichtte zij het door de werkgroep opgestelde protocol over hoe te handelen bij een hartstilstand. In dit protocol staat beschreven wat er moet gebeuren, zoals het alarmeren van de hulpdiensten en bijvoorbeeld het openen van de grote poort. Voor de geïnteresseerden, het protocol hangt naast de AED achter de bar.

Na de introductie van Marianne nam Riet Bol het stokje over en vertelde de aanwezigen wat een AED kan doen en vooral wat een AED niet kan. Ook werd verteld dat er altijd gereanimeerd zal moeten worden. Tijdens het verhaal van Riet Bol kwamen er diverse reacties en vragen uit het aanwezige gezelschap, dat overigens bestond uit mensen die al geoefend / opgeleid zijn om te kunnen reanimeren en mensen die dit nog niet kunnen.

Inmiddels hebben een mooi aantal leden zich opgegeven om een cursus reanimatie te volgen.

En zijn er voorlopig 2 dagen vastgelegd om leden van DSO de kans te geven voor een gereduceerd tarief deze cursus te laten volgen. Degenen die zich al hebben opgegeven bij Marianne voor de cursus krijgen binnenkort nader bericht. Voor de mensen die nu denken, dat lijkt mij ook wel wat, kunnen ze zich alsnog aanmelden bij Marianne. Gezien het intensieve karakter van de cursus, is er gekozen voor kleine groepjes. Dat betekent, dat bij grote belangstelling er later in het jaar nogmaals cursussen gegeven kunnen worden.

Belangrijk om te weten is nog, dat het behalen van een reanimatie certificaat alleen niet voldoende is. Om je vaardigheden op peil te houden en te verbeteren en om op de hoogte te blijven van de laatste technieken, zul je ieder jaar een herhalingstraining moeten volgen.

Alleen zo blijft je kennis en vaardigheid up to date en je certificaat geldig!

Voor de mensen die zich nog op willen geven voor de cursus reanimatie, het mail adres van Marianne is: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Misschien tot ziens op een van de cursussen.

De werkgroep AED.

Fotoreportage Eric Bosman