DSO is door de tuchtcommissie van de KNKV zwaar bestraft voor de gestaakte wedstrijd DSO 1 – ODO 1 op dinsdag 9 september 2013. De wedstrijd is destijds gestaakt wegens de erbarmelijke weersomstandigheden, een nagenoeg onbespeelbaar veld en het oplopen van een blessure bij een dame van DSO door de omstandigheden. Hierop besloten de coaches van DSO en ODO dat het onverantwoord was om verder te spelen. Helaas was de scheidsrechter het hier (als enige) niet mee eens.

De tuchtcommissie heeft op basis van de verklaringen van de beide aanvoerders, coaches en de scheidsrechter besloten dat zowel de vereniging DSO als de vereniging ODO schuldig zijn aan het staken van de wedstrijd.

DSO krijgt een straf opgelegd van:
- een boete van tien rekeneenheden (€ 57,50);
- twee wedstrijdpunten in mindering in de competitie voor het team van DSO(K) 1;
- het betalen aan het KNKV van de helft van de kosten van de scheidsrechter.

Volgens de tuchtcommissie is het volgende gebeurd:
- het voorafgaand aan de wedstrijd frequent en soms hard heeft geregend, waardoor soms water op het veld bleef staan;
- de scheidsrechter samen met de aanvoerders het veld heeft gekeurd en in gezamenlijk overleg is besloten dat het veld bespeelbaar was;
- bij deze keuring van het veld was ook de verenigingsscheidsrechter van DSO(K), die de wedstrijd DSO(K) 3 – HKC(Ha) 5 moest fluiten, aanwezig;
- de wedstrijd circa 15 minuten later is aangevangen dan geprogrammeerd i.v.m. het kunnen inspelen door de spelers van beide teams;
- in de 9e minuut van de 1e helft van de wedstrijd, naar de waarneming van de scheidsrechter, een speelster van DSO(K) 1 zich verstapte en zich daarbij blesseerde;
- de coach van DSO(K) 1 vervolgens opriep de wedstrijd te staken, omdat het veld in zijn ogen onbespeelbaar was en blessures kon veroorzaken, waarbij hij een willig oor vond bij de coach van ODO 1, die hiermee instemde;
- de scheidsrechter, ondanks de oproep van de coaches, geen reden zag om te staken, omdat de omstandigheden t.o.v. het begin van de wedstrijd niet waren veranderd, waarna beide coaches hun spelers van het veld haalden;
- de scheidsrechter beide coaches een formele waarschuwing (gele kaart) gaf en vervolgens de wedstrijd heeft gestaakt, omdat de spelers van het veld waren gelopen.

Naar aanleiding van de aanvullende verklaringen heeft de wedstrijdkamer tevens geconstateerd dat:
- de wedstrijd DSO(K) 3 – HKC(Ha) 5 eveneens is gestaakt, in dit geval door de scheidsrechter en pas in de 25e minuut, omdat het op dat moment hard(er) ging regenen.

Voor de wedstrijdkamer weegt zwaar dat de beide coaches het initiatief hebben genomen de spelers van het veld te halen, waardoor de wedstrijd gestaakt moest worden. Feitelijk hebben de coaches de wedstrijd gestaakt Het recht een wedstrijd te staken behoort echter toe aan de scheidsrechter.

In het oordeel van de wedstrijdkamer weegt tevens mee dat de scheidsrechter zorgvuldig heeft gehandeld door vooraf, samen met de aanvoerders, het veld te keuren. In gezamenlijk overleg is vervolgens geconcludeerd dat het veld bespeelbaar was. Uit de verklaringen blijkt niet dat nadien de omstandigheden om te kunnen spelen zijn verslechterd.

DSO gaat zich uiteraard beraden over de te nemen stappen n.a.v. deze zeer dicutabele uitspraak.