Karel van Dam heeft dan wel geen wedstrijd gespeeld met het 7e van DSO, maar kon het toch niet laten om zijn memoires op te schrijven van het uitje met de spelers van het 7e. Dit geeft aan wat voor fijne vereniging DSO is, en het zevende natuurlijk:

Ook op de zaterdag van 2 februari was er voor het hoogste team van DSO weer geen wedstrijd ingepland. Inmiddels kennen de lezers van dit feuilleton DSO 7 als een hecht en actief team. En terecht, want voor vandaag stond er een etentje gepland met het hele team, inclusief aanhang. Ook Arie, onze trainer was gevraagd om mee te gaan. Na de succesvolle wedstrijd van het tweede in de Niervaert vertrokken we aan het begin van de avond (zo rond half acht) naar Zevenbergen. In De Borgh werden we verwelkomd in het restaurant. De twee grote tafels die gereed stonden waren voorzien van oranje formulieren bij iedere zitplaats. Oei, dit had toch niets te maken met de abdicatie van onze koningin?

Nee, het bleken de menu's te zijn. Er werden over en weer wat brillen uitgewisseld, zodat we allemaal konden lezen wat erop stond. Niet dat we iets aan onze ogen markeren, maar als het wat aan de donkere kant is, kunnen onze ogen wel een hulpmiddel gebruiken.

Ik zag dat er geen koninginnesoep geserveerd werd. Gelukkig maar, want als groentesoep gemaakt is van groente, waar wordt koninginnesoep dan van gemaakt?

Maar goed, ik koos voor de groentesoep van grootmoeder. Dit leek me redelijk, want we zaten vlakbij een bejaardentehuis, dus zal er altijd wel een grootmoeder beschikbaar zijn.... Die de soep kon maken bedoel ik! De mensen die dachten een balletje te kunnen scoren, kwamen bedrogen uit, want die zaten er niet in. Wel was de soep goed gevuld met veel groente en mals rundvlees. Een lekkere start, hoewel de soepkoppen wel wat groter mochten zijn.

Anderen kozen de Ardenner ham met meloen. Dat bleek voor de hongerige magen een verstandige keuze, want die werd geserveerd op grote borden met diverse bolletjes en grote plakken ham, waardoor een spijtige blik hier en daar niet voorkomen kon worden.

Er was ruim voldoende tijd voordat het volgende gerecht werd geserveerd, wat ons de gelegenhied gaf om bij te kletsen, of sterke verhalen te vertellen. Er werd heel wat afgelachen en dan zie je weer dat DSO niet alleen prestaties wil wegzetten, maar ook een gezelligheidsvereniging is.

Het hoofdgerecht bestond voor mij uit kabeljauw, die omwikkeld was met spek. Dit lag op een bedje van gekookte groenten. Een heerlijke combinatie. Ik zag bij anderen biefstuk en flinke schnitzels voorbij komen. Gebakken aardappels in schaaltjes, frites in puntzakken en wat mayonaise maakten het geheel compleet. Toch mooi, als je zo'n 22 mensen ziet smullen.

Zo'n avond kent echter ook zijn moeilijke momenten. Het moment brak aan dat er een keuze gemaakt moest worden uit de nagerechten. Omdat ik Dame Blanche zag staan dacht ik dat ik mijn keuze al gemaakt had, totdat Marianne mij vertelde dat de "koffie compleet" die ook op het menu stond toch ook wel speciaal was. Niet begrijpend keek ik haar aan, want ja, als compleet betekent dat er melk en suiker bij zit, ben ik niet onder de indruk. Er zou een schaaltje met bonbons bij zitten en een glaasje drank. Je begrijpt dat dan de twijfel toeslaat.

Toen de ober maar eens gevraagd wat die koffie compleet eigenlijk inhield. Toen ik dat hoorde was ik om. Een schaal heerlijkheden. Een kop koffie, melk en suiker. Een schaaltje met 4 bonbons, een glaasje met koffielikeur en slagroom en een glas met een bolletje bitterkoekjes ijs. Heerlijk. Laat anderen dan maar kiezen voor Dame Blanche of een vruchtensorbet.

Hierna hebben we met zijn allen nog gezellig bij elkaar gezeten, waarbij Arie nog een rondje gaf. Hoe het gesprek op leeftijden kwam weet ik niet, maar Rom heeft eens wat rekenwerk gedaan. De totale hoeveelheid levenservaring van het team kwam op 702 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 54 jaar. Ik ga natuurlijk niet vertellen wie de grootste bijdrage heeft geleverd om het gemiddelde zo hoog te krijgen, maar ik kan wel vertellen dat Marianne de jongste telg van het team is.

Rond 12 uur, zag je hier en daar de vermoeidhed toeslaan met een geeuw en zijn we na een geslaagde avond weer huiswaards gekeerd. Zeker voor herhaling vatbaar.