logo_knkv.gifDe IKF heeft een aantal spelregelwijzigingen vastgesteld. Zij treden op 1 juli 2008 in werking. Op verzoek van het Algemeen Bestuur heeft de Werkgroep Regelingen de Engelse tekst vertaald, zijn de "Aandachtspunten 2008-2009" opgesteld, waarin aan de wijzigingen aandacht wordt besteed, is er een inlegvel voor het spelregelboekje (uitgave 2007) gemaakt en zijn de "vragen en antwoorden, de nieuwe spelregels van 2007 betreffende" geactualiseerd.

Deze stukken worden medio juli verstuurd naar de verenigingen, scheidsrechters, beoordelaars, scheidsrechterswerkgroepen, docenten, NKTV, NKSV e.d. Tevens zijn ze inmiddels op de KNKV-site geplaatst.

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
  1. het nemen van de vrije worp (achter het strafworppunt; het plaatsen van een voet naar voren is niet meer toegestaan; de bal dient eerst vrij in de lucht te zijn geweest; de spelers bij de paal dienen opzij van de paal te staan en het is verboden een voet tussen de benen van een andere speler te plaatsen);
  2. het verbod om de bal met been of voet aan te raken (alleen de knie en de lichaamsdelen daaronder tellen);
  3. voor het topkorfbal (gemengd) kan geregeld worden dat elke speelhelft aan het eind een zuivere speeltijd van maximaal vijf minuten krijgt;
  4. wanneer uit het verdedigingsvak of rechtstreeks uit een spelhervatting of een vrije worp wordt gescoord (hetgeen verboden is) wordt de spelhervatting niet meer genomen op de plaats van de scorende speler, maar onder de korf;
  5. al dan niet lopen met de bal vanuit stilstaande positie;
  6. het gebruik van de schotklok in het topkorfbal (gemengd) is nu in de spelregels geregeld;
  7. bij het nemen van een strafworp is het niet alleen verboden de grond tussen de paal en het strafworppunt te raken, maar ook het strafworppunt zelf.

Voor de volledige tekst van de wijzigingen per 1 juli 2008 kunt u onderstaande documenten raadplegen.

Invoering spelregelwijzigingen IKF per 1 juli 2008 (Word-document)

Inlegvel spelregelboekje 2007; wijzigingen per 1 juli 2008 (Word-document)

spelregelboekje.jpgSpelregelboekje 2007, herzien per 1 juli 2008

Het spelregelboekje 2007, herzien per 1 juli 2008 treft u hier aan als pdf-bestand zodat u het kunt downloaden en opslaan. In art. 30 van het huishoudelijk reglement is geregeld dat alle scheidsrechterofficials recht hebben op de laatste uitgave van de officiële spelregels. Bij de toepassing van dit artikel wordt het spelregelboekje 2007 als "laatste officiële uitgave" aangemerkt. Dat is ook de reden dat hiernaast de omslag van de uitgave van 2007 staat afgebeeld en niet die van de herziene uitgave van 2008.

Download Spelregelboekje 2007, herzien per 1 juli 2008

Brief over spelregels, juli 2008

In de maand juli is aan alle verenigingen, scheidsrechtersofficials, docenten, examinatoren, enz. een brief gezonden met alle bijlagen die betrekking hebben op de wijzigingen van de spelregels per 1 juli 2008.

Deze brief is onderstaand weergegeven en kan worden gedownload.

Nieuwe spelregelsite voor het KNKV

Het KNKV heeft een nieuwe spelregelsite: www.korfbalregels.nl. Op deze site zijn alle spelregels in verband gebracht met de arbitrale opleidingen van het KNKV. U vindt dan ook op deze site alle informatie over de arbitrale opleidingen en u kunt zich ook hiervoor aanmelden. Ook kunt u uw spelregelkennis testen door zelftests te doen. Best wel aardig om een keer te proberen. Er zijn twee niveau's, nl. niveau A (= is voor beginners en toegespitst op jeugdwedstrijden in het breedtekorfbal) en niveau B ( = is voor meer ervaren korfballers en toegespitst op wedstrijden van senioren en A-jeugd).