Vorige week donderdag had de JTC een trainersbijeenkomst georganiseerd voor de jeugdtrainers tot en met de junioren. Het thema van de bijeenkomst was "Sturing en coaching".

Er waren ongeveer 20 trainers op de avond afgekomen, waar wij als JTC zeer tevreden over waren. De avond werd ingevuld door Miranda en Jasper, die aan de hand van een Powerpoint allerlei interactieve vormen hadden bedacht. Na de opening van Anton, die in zijn openingswoord de dankbaarheid en het vertrouwen in de trainers uitsprak, kon de bijeenkomst beginnen.

We begonnen met een rondje langs de teams, maar we wilden niet horen hoe het met de kinderen of met de wedstrijden ging. We wilden namelijk weten hoe de trainers zichzelf als trainer/coach zagen. Door middel van tips en tops moest iedereen in zijn eigen spiegel kijken. Dat dit een moeilijke opdracht is, bleek wel uit het feit dat we nog nooit zoveel krakende hersenen hebben gehoord tijdens een bijeenkomst... Toch lukte het iedereen om iets te noteren en in drietallen werden de tips en tops besproken en werd er feedback van de andere trainers gegeven.

Daarna gingen we weer centraal en hadden we een stelling over DSO. Tijdens het lezen van de laatste Nieuwsflits viel mijn oog op het stukje van onze voorzitter, waarin kort de ambitie voor de toekomst stond beschreven. Hans beschreef namelijk dat een vereniging van ongeveer 300 leden de ambitie moet hebben om op een hoger niveau te spelen. Hans was zelf ook aanwezig tijdens deze avond en kon dit zelf toelichten. Voordat hij dat deed, wilde hij eerst weten wat iedereen vond van deze stelling. Iedereen schreef zijn mening op een 'geeltje' en na het verzamelen van de meningen, lichtte Hans zijn verhaal toe. Er ontstond een mooie discussie, waarin iedereen zijn/haar mening prima kon verwoorden. Hans wilde de vereniging aan het denken zetten en daagde uit tot discussie met zijn stuk en dat zijn doel behaald is, werd wel duidelijk tijdens deze avond.

Na de koffie gingen we verder. Het was de bedoeling dat iedereen in het midden van de kantine ging staan. De ene zijde van de kantine was de 'eens-zijde' en de andere kant was de 'oneens-zijde'. Op het scherm kwamen allerlei stellingen voorbij. Stellingen die betrekking hadden op de teams, maar ook stellingen die te maken hadden met de omgang met elkaar. Er zaten stellingen tussen die voor de nodige discussie zorgde (wat uiteraard de bedoeling was) en er zaten ook echte eye-openers tussen. Daarna gingen we weer centraal en konden we de avond afsluiten.

Het was een intensieve en interactieve avond, waar we de trainers uitgedaagd hebben om met elkaar in gesprek te gaan. Deze andere opzet, hebben wij als zeer positief ervaren en zullen we in de toekomst vaker gaan toepassen. We hopen dat iedereen dit ook als positief heeft ervaren en iets aan de bijeenkomst heeft gehad.

We zitten nu ongeveer halverwege het seizoen 2013-2014 en met de nodige kampioenschappen en teams die bovenin meedraaien, zijn wij zeer tevreden over hoe het gaat binnen onze jeugdteams. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat iedereen het naar zijn zin heeft bij DSO en als we dan de kinderen zien trainen, spat het enthousiasme ervan af!

Via deze weg wil ik alle trainers/coaches/begeleiders die zich inzetten voor onze jeugd onwijs bedanken! Jullie inzet en enthousiasme helpen ons ook om verder te gaan met waar we mee bezig zijn. Zoals het doek van het Sfeerteam zegt: "DSO bouwt aan de toekomst". Wij zijn ontzettend blij dat dit motto door zoveel mensen wordt gedragen! Iets waar we trots op kunnen zijn!

Tijdens de laatste veldcompetitie van 2013-2014 zal er nog één trainersbijeenkomst zijn en die zal gaan over de teamindelingen. We vinden het belangrijk om samen tot de beste oplossingen te komen en hebben jullie hulp daarin hard nodig. Het was een geslaagde avond en namens JTC zeg ik: Ga zo door!!

Groeten,
Jasper